onsdag den 27. juni 2012

Kys






Sidste gang jeg holdt madklub for verdens bedste veninder, lavede jeg en dessert med frisk frugt og vaniljecreme. Dertil skulle der være lidt lækkert på toppen og valget faldt på hjemmelavede kyskager. Slet ikke et dårligt valg og desserten blev da også rost vældig meget! Jeg havde både lavet neutrale kys og kys med lakrids. Sidstnævnte var en stor succes og det skal helt sikkert gentages. Opskriften får du her, hvis du også vil i gang med at lave lækre kys:

4 bægre pasteuriserede æggehvider
570 g sukker
En lille smule hvidvinseddike (bare en lille "skvis"!)
Hvis der både laves neutrale kys og nogle med smag, deles portionen i to og der tilsættes ca. en spiseske lakridspulver til den ene del. Jeg brugte den fra Johan Bülow. 

Pisk hviderne stive og tilsæt sukkeret lidt efter lidt. Det bliver ret stift og hårdt at piske, men det er meningen. Derefter tilsættes hvidvinseddiken og portionen deles i to, hvis det er det, man vil. Så er det bare at røre lakridsen i og sætte kyssene på en bageplade. Der bliver ca. to en halv bageplader med lækre kys, så det er en stor portion. Bag kyssene maks en time ved 100 grader.

Vaniljecremen lavede jeg af creme fraiche (9%), en hel vaniljestang og lidt sød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar